Indian bol prvý... Indian bol najrýchlejší... Indian bol vždy lídrom a nositeľom nových technológií vo svete motocyklov. Indian sa stal ikonou a synonymom pre luxusný a dokonalý stroj. Indian je po šesťdesiatich rokoch konečne naplno späť!
Snáď každému milovníkovi rýchlych áut sa príjemne zatají dych pri vyslovení mien Maseratti, Aston Martin, De Tomaso, alebo Cadillac. A úplne rovnako sa zasníva milovník motoriek, keď pred ním niekto vysloví magické slovo „indián“. Indian bol pre každého niečo viac, než iba motorka a ak o Indiánoch hovoria historici, alebo motoristickí novinári, nikdy slovo „motorka“ nepoužijú. Indian je jednoducho motocykel a pojazdná továreň na emócie. Značka aj výrobný závod v americkom Springfilde skončila kvôli veľkým finančným problémom v prvej polovici 50. rokov minulého storočia. Od roku 1960 až do 90. rokov prebehlo niekoľko neúspešných pokusov o jej vzkriesenie. V roku 1997 značka konečne vstala z mŕtvych. Avšak o veľkom návrate legendy a až neuveriteľne raketovému vzostupu medzi najexkluzívnejšiu svetovú päťku, sa hovorí až od roku 2011, keď sa stal hrdým majiteľom značky Indian Motorcycle americký koncern Polaris Industries.
Značku Indian založili v roku 1901 (...teda ešte dva roky pred tým, než vznikol Harley-Davidson...) páni George M. Hendee a Oscar Hedstrom. A prečo Indian? Hendee a Hedstrom vyrábali motocykle už v devätnástom storočí, lenže nie na cesty, ale na velodromy pre závody cyklistov, ktorí jazdili tiež za bicyklami, ktoré však poháňali pomocné motory. Stroje lakovali vždy červenou farbou a diváci ich začali nazývať „indiánmi“. Keď sa obaja konštruktéri rozhodli vyvinúť motocykel do bežnej premávky, nebolo treba nad ich farbou a názvom dlhšie premýšľať. Indiáni sa behom pár rokov dostali snáď do všetkých oborov ľudskej činnosti. Predovšetkým preto, že boli rýchle a veľmi spoľahlivé. Na Indiánoch jazdila polícia, pohraničná stráž, armáda, poštový doručovatelia, ale aj hasiči a cestári. Pokiaľ nejaké motocykle sprevádzali prezidentskú kolónu, boli to práve Indiáni. Rovnaké úspechy ako v „civile“ slávili už od začiatku stroje Indian aj na závodných tratiach. Na začiatku minulého storočia platilo, že kto je úspešný v závodoch, je úspešný aj v obchode, čo Indian dobre vedel. Rýchlostné rekordy na Bonneville, alebo v anglickom Brooklands, držal už v roku 1910. Zo svojej prvej účasti na najznámejších motocyklových závodoch Tourist Trophy TT na ostrove Man v roku 1911 si americký Indian priviezol trofeje za prvé tri miesta!
Dnes už len málokto vie, že najväčším odberateľom motocyklov Indian mimo územia severnej Ameriky v 20. rokoch minulého storočia bolo práve Československo. Môže za to obchodný génius Ing. František Mařík, ktorý v našich krajinách (... a neskôr aj v okolitých krajinách...)dokázal vytvoriť dokonale fungujúcu sieť predajní a servisov. Maříkovi sa podarilo urobiť aj tu, uprostred silnejúcej európskej konkurencie, z americkej značky Indian, číslo 1 medzi motocyklami a predal ich tu v priebehu pár rokov dokonca niekoľko tisíc kusov, čo sa nepodarilo nikde inde na svete. Dokonca sa hovorí, že prvé československé Jawy boli červené práve preto, že Česi a Slováci videli v červenom motocykle symbol spoľahlivosti a luxusu.
S koncom druhej svetovej vojny ustal aj dovoz amerických strojov do ČSR. Veľa krásnych motocyklov skončila v šrote, motory potom v rôznych malotraktoroch domácej výroby a iba hŕstka strojov v rukách zberateľov a nadšencov. Po revolúcii v roku 1989 sa ale situácia diametrálne zmenila. Vlastniť starého Indiana je teraz niečo ako vlastniť tehlu zlata... Cena historických motocyklov Indian rastie z roka na rok a kúpiť dnes aj ten najrozšírenejší model Scout 600 pod 14000 Eur začína byť prakticky nemožné. Pretože značkou Indian Motorcycle žije v súčasnej dobe celý svet.
V roku 2011 preletela motoristickým svetom správa, že sa americkému koncernu Polaris podarilo kúpiť značku Indian Motorcycle a že s ňou má Polaris veľké plány. Vznikli nové výrobné haly v Iowe a v Minnesote, veľké vývojárske a dizajnové centrum, v ktorom postupne skončila väčšina zaujímavých osobností z celého sveta a už v roku 2012 Indian predstavil prvú vlastnú pohonnú jednotku Thunder Stroke 111. Technický a dizajnový skvost, ktorý preskočil dobu. Hi-end technológia v kabáte zo 40. Rokov. Vidlicový, vzduchom chladený štvortaktový motor s objemom 1811 centimetrov kubických. O rok neskôr opúšťali brány výrobných hál prvé kusy ikonického modelu Chief, ktoré boli už začiatkom roku 2014 predstavené aj u nás na Slovensku. Od tej doby Indian opäť trhá rýchlostné rekordy v Bonneville, stal sa absolútnym víťazom Národného šampionátu vo flat tracku (americkej verzii našej plochej dráhy) a za päť rokov svojej existencie má dnes firma v ponuke 20 typov motocyklov v piatich modelových radoch. Len u nás na Slovensku máme už dve dobre fungujúce obchodné zastúpenia, v Bratislave a vo Zvolene. Záujem je obrovský a na niektoré modely si musia zákazníci počkať aj tri mesiace!
Motocykle Indian sú opäť na špici svetového trhu a značke to trvalo iba 5 rokov! Indian je jednoducho typickým dôkazom toho, že svet dnes patrí individualistom, čo platí aj u nás. Pribúda ľudí, ktorí nechcú mať rovnaký motocykel, ako má napríklad ich sused. Ľudí, ktorí nechcú byť automaticky zaradení do nejakej „skupiny“. A práve takíto ľudia jazdia na motocykloch Indian. Pretože Indian Motorcycle – to je skutočný kus exkluzivity, ktorý si môžete kúpiť!
Text: Ondřej Hrůza
Foto: METEOR MOTOR TECH CR S.R.O.